Sadako şi cei o mie de cocori

Demult, după prima vizită în Hiroşima, atunci când am aflat de fapt ce a însemnat bomba atomică, acolo la faţa locului, şi nu din manualele de istorie, după ce am simţit că toate cuvintele îmi sunt de prisos, am reuşit totuşi să scriu câteva rânduri despre Sadako, copila ucisă lent de urmările bombei.

Istorisirea lui George mi-a amintit că poveştile triste se uită. Voluntar sau la un nivel subconştient alungăm orice ne provoacă întristare. Ne cutremurăm pe moment, plângem de indignare şi milă, trăim un soi de empatie, ca în clipa imediat următoare să revenim la egoismul care, de fapt, ne caracterizează până în măduva oaselor. Păi şi ce să facem, veţi spune, să suferim pentru o necunoscută? Şi în fond, au murit o groază de oameni atunci... să-i plângem pe toţi?! Nu, aş fi ipocrită să cer asta, când nici eu nu o fac. Dar cumva îmi pare trist că dramele ne impresionează trecător. Astăzi ştiu că povestea trebuie spusă din nou.

Sadako Sasaki s-a născut în timpul celui de-al doilea război mondial. La vârsta de doi ani a supravieţuit bombei atomice detonate asupra Hiroşimei. Deşi a trăit experienţa unui război la o vârstă mult prea fragedă, aceasta nu a afectat-o pe micuţa Sadako. Anii copilăriei i-au fost sănătoşi şi energici. La zece ani de la bombardamentul atomic viaţa în oraş îşi reluase un curs normal şi oamenii parcă uitaseră. Cu toate astea, Sadako dădea semne de boală. Diagnosticul a fost crunt. Leucemie.

Pe perioada spitalizării a început să împăturească cocori de hârtie. O legendă spune că dacă pliezi o mie de cocori de hârtie atunci zeii îţi vor îndeplini o dorinţă. Sadako voia să traiască. N-a reuşit să facă decât 644 de cocori. A murit. Prietenii de scoală au împăturit restul de cocori şi au strâns fonduri pentru construirea unui memorial.




Statuia memorială este înconjurată de mii de cocori de hârtie. De la moartea lui Sadako şi până astăzi, oameni din toată lumea aduc pasările multicolore şi le depun în amintirea ei şi a copiilor decedaţi în timpul războiului.




Posted in , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.